September 2014

24

Exhibition Subjective Atlas of Colombia, Universidad de Los Andes
Exhibition Subjective Atlas of Colombia, Universidad de Los Andes

September 2014

24

The Arts Department of the Universidad de los Andes and the 5o. Simposio Ibero-americano de historia de la cartografía
present maps, flags and emblems of the Subjective Atlas of Colombia.

24 September — 3 October 2014
Sala de exposiciones Julio Mario Santodomingo
Calle 21 Nª 1 -20 – Bogotá D.C

August 2014

14

Workshop II Subjective Atlas of Colombia, La Usurpadora
Workshop II Subjective Atlas of Colombia, La Usurpadora

August 2014

14

Continuation of the creation of the Subjective Atlas of Colombia in Puerto Colombia.

Workshop II Subjective Atlas of Colombia

La Usurpadora Espacio de Arte Independiente, Puerto Colombia CO

14—18 August 2014

August 2014

11

Workshop I Subjective Atlas of Colombia, Universidad de Los Andes
Workshop I Subjective Atlas of Colombia, Universidad de Los Andes

August 2014

11

Start of the creation of the Subjective Atlas of Colombia in Bogota.

Workshop Subjective Atlas of Colombia

Universidad de Los Andes, Bogotá CO
11—12 / 20—22 August 2014

January 2014

27

Subjective Atlas of Hainaut exhibited in Espace Wallonie
Subjective Atlas of Hainaut exhibited in Espace Wallonie

January 2014

27

Fabienne Capot
Députée provinciale en charge de la Culture et du Tourisme

Claude Durieux
Président de la Fondation Grand-Hornu

Nathalie Brassart
Inspectrice générale de Hainaut Culture Tourisme

Annelys de Vet
Commissaire de l’exposition

Claude Delbeuck
Secrétaire général du Service public de Wallonie

ont le plaisir de vous inviter au vernissage de l’exposition le mercredi 12 février 2014 de 18h30 à 21h00

Espace Wallonie
Rue du Marché aux Herbes, 25-27 — 1000 Bruxelles
Zone piétonne. Accès STIB: Gare centrale ou De Brouckère | SNCB: Gare centrale

Exposition accessible du 13 février au 22 mars 2014
Du lundi au vendredi de 11h00 à 18h00 | Samedi de 13h00 à 18h00

Une production de la Fondation Grand-Hornu et de Hainaut Culture Tourisme. Avec le soutien de la Province de Hainaut et de la Wallonie (Commissariat général au Tourisme)

Subjective Atlas of Hainaut exhibited in Espace Wallonie

Opening 12th of February 2014

Espace Wallonie, Brussels (B)

January 2014

24

Subjective Atlas of Fryslân. The eyes of the future
Subjective Atlas of Fryslân. The eyes of the future

January 2014

24

Jente Johannes Kobus uit Kollumerzwaag is net 10 weken oud. Maar hij heeft zijn eerste afspraakje al in zijn moeders agenda staan: 23 januari 2014 om 13.15 uur: Jannewietske komt.

De gordijnen zijn gesloten en er hangt een briefje op de deur "de bel is stuk". Maar we worden verwacht en al snel gaat de deur open wanneer we het tuinpaadje oplopen. Jannewietske de Vries, gedeputeerde van o.a. cultuur en ik als artistiek leider van de Uitmarkt Leeuwarden. Het is Jente's vader in de deuropening. Hij is vandaag thuis. "Jente en syn mem binne der krekt wer. Hy hat syn earste prik hân mar kom der yn."

Tijdens de opening van de Uitmarkt op 1 september j.l. ontving de gedeputeerde van cultuur, het eerste exemplaar van de Subjectieve Atlas: De verrassende en vooral subjectieve blik van een aantal kunstenaars op Fryslân. Haar landschap, cultuur en gewoonten, op een persoonlijke manier bekeken en verbeeld. "Fansels wol ik dat earste eksimplaar ûntfange, mar dan jou ik him wol hiel graach troch oan de jongste generaasje." Wat wij nu maken, doen en verzinnen, daar mogen zij op door bouwen, jongens en meisje als Jente. En ze zullen daar ook zeker weer hun eigen subjectieve kijk op hebben. Hoe die kijk zal zijn dat kunnen we nu nog niet weten. Maar het nodigt uit om over de toekomst na te denken en maakt nieuwsgierig.

o.a. de Jouster Courant schreef een artikel over de Subjectieve Atlas van Fryslân.

December 2013

12

Subjective Atlas of Palestine exhibited at Conflict & Design
Subjective Atlas of Palestine exhibited at Conflict & Design

December 2013

12

The media often reduce reality to sensational, bite-sized reports. The complexity of a conflict or a culture is distorted into a one-dimensional picture. This is particularly the case for Palestine and the Palestinian people. With Subjective atlas of Palestine (010 Publishers) Annelys de Vet aims to contribute to a nuanced, layered picture of this country that has been turned into a cliché. Setting out from a conscious political engagement as a designer she creates a context in which Palestinian artists and designers can map out their own perspectives on Palestine, to create human, unconventional and meaningful images. Disarming Design from Palestine, an unusual design label for modern Palestinian products started up as a project in 2012, also aims to reflect a multifaceted picture of the Palestinian identity. It started with Palestinian artist Khaled Hourani and was developed with various Palestinian designers, ICCO, Sandberg Instituut Amsterdam, the Palestinian Art Academy in Ramallah and UNESCO. Palestinian craftsmanship and modern production processes are applied with humour and acumen for usable products such as a glass hourglass with sand from ground cement of the division wall of Hébron (Majd Abdel Hamid), a dress made out of a keffiyeh (Donna Verheijden in cooperation with Hirbawi Textile Factory & Stars Fashion), a public ashtray in the shape of an observation tower with the text “Security seriously harms you and others around you” (Khaled Hourani & Abu Muath).

These projects are a type of cultural design and an attempt “to deliver a meaningful contribution to the discourse on cultural image-forming. The subjective atlas is a human reaction to the increasing simplification of the political debate and the self-satisfaction of power. This disarming series of alternative products and picture right-free visualizations can serve as inspiring, freely available tools to keep questioning the seemingly objective.” The design label also aims to create unconventional co-operations and invest in employment and the local economy.

Lut Pil

Subjective Atlas of Palestine exhibited at Conflict & Design

Opening 14th of December 2013

C-Mine, Genk (B)

November 2013

29

Subjective Atlas of Fryslan received a honorable mention at the Vredeman de Vriesprijs
Subjective Atlas of Fryslan received a honorable mention at the Vredeman de Vriesprijs

November 2013

29

Wat betekent het om nu in Fryslân te wonen? Wat kenmerkt het dagelijks leven? Hoe vertaalt het verleden zich naar de toekomst? Een groep ontwerpers en kunstenaars, die wonen of gewoond hebben in Fryslân, heeft aan de hand van deze vragen de provincie van binnenuit in kaart gebracht. Een breed palet aan onderwerpen komt aan de orde: van zelfredzaamheid tot zorg, van boerderijen tot hoogbouw en van oranjekoeken tot beeldende kunst. Het resultaat is een collectie beelden, kaarten en foto’s die iets van de huidige ziel van Fryslân ontsluiert. Deze atlas is daarmee een poëtische vorm van antropologie die de actuele identiteit van Fryslân bevraagt, voorbij de nostalgie en clichés.

Jury: Als dwarsdoorsnede van wat er allemaal in deze provincie te beleven en te zien is, is het een heel mooi tijdsdocument. De eigen omgeving wordt met frisse ogen bekeken. Heel goed ook dat de benadering niet romantisch is, het gaat niet uit van Fryslân als plek van ambacht en landbouw. Een ideaal geschenk voor Leeuwarden als Culturele Hoofdstad. Het ontwerp is als onderzoek gelaagder dan als object. Het is duidelijk dat een grondig onderzoek prioriteit heeft gehad boven een fantastisch esthetisch resultaat. Dat is een keuze van de initiatiefneemster, die al een hele reeks van dit type atlassen voor binnen- en buitenland heeft gemaakt. Daarmee wordt de kritische blik van deze Atlas op de cultuur van Fryslân geplaatst binnen een groter geheel.

November 2013

11

Subjective atlases exhibited at Unmapping the World, EXP´13 Lisbon
Subjective atlases exhibited at Unmapping the World, EXP´13 Lisbon

November 2013

11

A map is a coded compact representation of reality, and coding means making choices, classifying and simplifying many layers of information. Any choice that is made in the context of the territories shown, is political. As such, a map can never be neutral. Taking into account that maps play a regular role in the discourse, in the talk that shapes our world, makes them objects that should be constantly critically questioned. Which authority draws the lines? What really defines our borders? Do geographic boundaries limit our territories or are they specified by the speed of internet, tax havens, piracy, Google, Ikea or our holiday destinations?

To explore these questions UNMAPPING THE WORLD presents critical and poetic works that capture plural truths about nations, borderlines and the individual within them. The mapping projects build a narrative with the history and collection of the exhibition venue: the Tropical Research Institute. This association became the main cartographic institute of Portugal in the 19th century. From here on the world would be mapped, atlases were developed, studied and shared. Portugal sent scientists and researchers to draw the “new” worlds, according to the ruling European standards of measuring, interpreting and traveling. Firstly, mapping focused on the coastlines of these territories that were visited by boat. Slowly more and more land was put in perspective. But despite all the knowledge gained since, we are still not able to map the effects of those colonial times. In UNMAPPING THE WORLD therefore, we question if the early, rather empty maps, with large “unexplored” areas, could possibly be a more precise representation of reality then modern detailed charts, because they accept and embed the unknown.

No contemporary “cartographic commission” assigned somebody to make the contemporary maps shown in this exhibition, but the visual authors found partners and institutes to develop their works, from a sense of urgency to share the information and the narratives. 21st century societies are shown from bottom-up through the eyes of designers, artists and architects. They are involved in the subjects they show and don’t take neutral positions, but critical and transparent ones. As such, the projects not only reveal their own information, but also reveal meta-positions about map making.

All artists merge and explore the borders of their own artistic practices; they form international collectives in different countries and time-zones, mix disciplines and take positions. What binds them are investigative practices in which research and design complement each other. Their goal is not to give form to information, but to deal with it in a critical and transparent way. This also counts for the curators, who are practicing designers themselves. One based in Belgium and the other in Portugal, they both engage in education, research and design. This exhibition brought their worlds together, as part of an ongoing research to explore the right project vocabulary to determine the boundaries of contemporary reactive map making. This exploration is essential because the liquid times we live in require a fundamentally different approach to cartography, one that doesn’t draw borders, but opens them up in the mind.

August 2013

06

Launch of Subjective Atlas of Fryslan
Launch of Subjective Atlas of Fryslan

August 2013

06

Wat betekent het om in Fryslân te wonen? Wat kenmerkt het dagelijks leven? Een bevlogen groep Friese ontwerpers en kunstenaars heeft deze vragen beantwoord door de provincie van binnenuit in kaart te brengen. Al deze werken zijn gebundeld in de Subjectieve Atlas van Fryslân, die op zondag 1 september op de Uitmarkt in Leeuwarden wordt gepresenteerd.

Subjectieve Atlas van Fryslân
Van zelfredzaamheid tot zorg, van boerderijen tot hoogbouw en van oranjekoeken tot beeldende kunst. Het resultaat is een collectie beelden, kaarten en foto's die wellicht de huidige ziel van Fryslân ontsluiert. Soms op ontroerende wijze, op andere momenten de harde realiteit spiegelend of sporen trekkend langs de horizon, dwars door de huishoudens heen. Deze atlas is daarmee een poëtische vorm van antropologie geworden die de actuele identiteit van Fryslân bevraagt, voorbij de nostalgie en clichés.

De Subjectieve Atlas van Fryslân is een tot de verbeelding sprekende uitgave, waarin Fryslân op een persoonlijke wijze in kaart wordt gebracht. De atlas is een initiatief van Keunstwurk en de Academie voor Popcultuur en is tot stand gekomen met de inspirerende begeleiding van Annelys de Vet. Zij is ontwerper en grondlegger van het fenomeen Subjectieve Atlas. Eerder stelde De Vet Subjectieve Atlassen samen van onder meer Nederland, Palestina, Servië, Hongarije en Mexico. Ook omdat de atlas perfect binnen de plannen voor Lwd2018 (Kulturele Haadstêd) past, is Fryslân de eerste provincie met een eigen Subjectieve Atlas. Hij wordt uitgeven door de Afûk.

UITmartk Leeuwarden
Bij de opening van de Uitmarkt in Leeuwarden op 1 september zal de Subjectieve Atlas van Fryslân officieel worden gepresenteerd. Gedeputeerde Jannewietske de Vries zal het eerste exemplaar in ontvangst nemen, om het vervolgens door te geven aan een heel bijzondere (kleine) Friese inwoner. Op de UITmarkt is eveneens de mogelijkheid de atlas te bewonderen. Hij is vanaf die datum ook te koop bij de Afûk voor €14,50.

Subjectieve kaart Leeuwarden
In het kader van De Reis2018 heeft de Subjectieve Atlas van Fryslân inmiddels ook een vervolg gekregen: de Subjectieve Kaarten van Leeuwarden. Verschillende vormgevers hebben elk een kaart gemaakt van hoe zij de stad Leeuwarden zien. Het resultaat is een serie van vijf kaarten. De Reis2018 is een project dat is opgestart in het voortraject van Lwd2018, het streven van Leeuwarden om culturele hoofdstad van 2018 (CH2018) te worden. De Subjectieve Kaarten van Leeuwarden zijn eveneens te zien op de UITmarkt, bij de vijver in de Prinsentuin. De UITmarkt staat dit jaar volledig in het teken van Lwd2018.Op vrijdag 6 september wordt bekend of Leeuwarden CH2018 wordt.

Launch of Subjective Atlas of Fryslan

Leeuwarden, 22 augustus 2013

June 2013

29

Exposition & Editorial presentation of Subjective Atlas of Mexico
Exposition & Editorial presentation of Subjective Atlas of Mexico

June 2013

29

Apenas regresando de unos meses en Bélgica/Holanda, sigue el labor de difundir el Atlas Subjetivo de México. El sábado 29 de Junio estaremos presentando el proyecto en el espacio Sie7eocho (Carlos Kubli) en Cuernavaca.  Nos gustaría acompañar la plática con una exhibición que incluye una muestra de los trabajos. María José Alós colaborará con una pieza de mapa efímero en el piso del espacio,  y habrá una acción escénica con Tania Solomonoff.

Exposition & Editorial presentation

29th June 2013,
Cuernavaca centro, Mexico

May 2013

25

Search/Find/Like/Share
Search/Find/Like/Share

May 2013

25

Search/Find/Like/Share shows visual stories about a society in transition. In response to recent political, social and economic crises society requires social commitment: involvement on large scale and conscious choices on a small base. By visually unravelling the complex structures of our time designers and photographers create a transparent view of the world. Their visual stories make the audience more aware of their own environment and behaviour on a personal to social level.

Today, design cannot only be defined by just technical performance, aesthetics, or creativity. As the role of the image in our society increases, the influence designers have on our behaviour and opinions grows. Design is part of creating further awareness and understanding about our new world order. The social relevance of design will not be determined by design itself, but by the designers attitude towards society.

Using visual storytelling as a tool, designers communicate events and opinions in a way that stands out from the continuous stream of images we encounter everyday. As there is always more than one side to a story, there are also different perspectives from which the visual storyteller can work. By exploring these various perspectives designers show the influence they can have on a society dominated by images.

Attitudes of image-makers, rather than disciplines or media form the core of the exhibition. The covered attitudes proceed from a society that is open to criticism, reflection and opinions of others in the formation of its own worldview. The role of an image-maker goes beyond shaping information; the image-maker is responsible for the interpretation and transfer of content.

Combining a socially relevant attitude these various perspectives on storytelling extends the designers role to:
Journalist – which creates compact and comprehensible reflections on the news stories of the day.
Scientist – which dissects complex systems so as to find a transparent view.
Agitator – which questions and shapes our personal opinions by provoking public debate.
Poet – which shares their personal reflections on reality to trigger the imagination.

By pushing the creative boundaries while acting responsibly, attitude-based designers will lead the way in the future of visual culture. Through exploring various roles, a designer can show how our changing behaviour coupled alongside our core human values, can be used to create a new level of understanding. It’s all about, Search, Find, Like, and Share.

April 2013

18

Presentation workshop results Subjective atlas of Hainaut
Presentation workshop results Subjective atlas of Hainaut

April 2013

18

February 2013

18

Workshop Subjective atlas of Hainaut, Louviere
Workshop Subjective atlas of Hainaut, Louviere

February 2013

18

Workshop Subjective atlas of Hainaut

La Louvière
18 February 2013

February 2013

05

Workshop Subjective atlas of Hainaut, Bois Du Luc
Workshop Subjective atlas of Hainaut, Bois Du Luc

February 2013

05

Workshop Subjective atlas of Hainaut

Bois du Luc
5 February 2013

January 2013

27

First workshop of Subjective Atlas of Hainaut, Grand Hornu
First workshop of Subjective Atlas of Hainaut, Grand Hornu

January 2013

27

Avec 14 patrimoines matériels et immatériels classés sur la Liste du Patrimoine mondial de l'Humanité de l'Unesco, la Province de Hainaut est la plus titrée en Belgique ! La Province de Hainaut souhaite donc saluer ce patrimoine vivant à travers une exposition collective qui réunira sous un même concept des sites et événements aussi divers que les Gilles de Binche, la Ducasse de Mons, la Ducasse d'Ath, les Beffrois, les Ascenseurs hydrauliques du Canal du Centre historique, les sites charbonniers du Bois du Cazier, Bois du Luc et Grand-Hornu, la cathédrale de Tournai, les minières de Spiennes et les Marches folkloriques de l'Entre-Sambre-et-Meuse.

Le projet, coordonné par la Fédération Hainaut Tourisme, prendra la forme d'un atlas car, au-delà de ses cartes géographiques, il fournit une représentation des conceptions politiques, sociales, idéologiques et culturelles d'une société ou d'une culture donnée. Sous la direction artistique de la graphiste Annelys De Vet.
Le contenu de l'atlas doit projeter une certaine vision, subjective, du territoire considéré, grâce à la participation de ses habitants. Ceux-ci sont invités à cartographier leur pays à leur manière : politique, critique, culinaire, romantique, humoristique. Les sites classés seront les relais de l'équipe éditoriale vers les citoyens. Durant quatre mois, vous serez donc invités, à produire photographies, dessins, cartes, drapeaux et autres travaux à publier au fil des pages.

En apothésose, ces productions fourniront la matière de l'exposition qui se tiendra au Centre Wallonie-Bruxelles de Paris, assurant ainsi le rayonnement de la Province de Hainaut !

First workshop Subjective Atlas of Hainaut

27 January 2013
Grand-Hornu Images

 

January 2013

15

Subjective atlas of Mexico and Subjective atlas of Hungary win Henry van der Velde Label
Subjective atlas of Mexico and Subjective atlas of Hungary win Henry van der Velde Label

January 2013

15

Subjective atlas of Mexico and Subjective atlas of Hungary
win Henry van der Velde Label

15th January 2013
De Loketten, Brussel

In het Vlaams Parlement werden de Henry van de Velde Awards & Labels uitgereikt door
Minister-President Kris Peeters en Minister Joke Schauvliege.

December 2012

13

Presentation Subjective Atlases
Presentation Subjective Atlases

December 2012

13

La Province de Hainaut souhaite saluer ce patrimoine vivant à travers une exposition collective qui réunira sous un même concept des sites et événements aussi divers que les Gilles de Binche, la Ducasse de Mons, la Ducasse d’Ath, les Beffrois, les Ascenseurs hydrauliques du Canal du Centre historique, les sites charbonniers du Bois du Cazier, Bois du Luc et Grand-Hornu, la cathédrale de Tournai et les minières de Spiennes.
Jouant sur le dénominateur commun de ces identités si distinctes, à savoir la notion de territoire, l’exposition exploitera le concept de l’atlas, ouvrage qui, au-delà de ses cartes géographiques, fournit une représentation des conceptions politiques, sociales, idéologiques et culturelles d’une société ou d’une culture donnée.

Sous la direction artistique de la graphiste Annelys De Vet, la Province de Hainaut et ses partenaires éditeront un Atlas Subjectif du Hainaut défini par son patrimoine classé à l’Unesco. Ultime volume d’une collection qui cartographie des pays et réalités aussi divers que la Hongrie, la Palestine, le Mexique ou les Pays-Bas, cet ouvrage remplira les conditions particulières formulées par Annelys De Vet.

Celles-ci prévoient que le contenu projette une certaine vision, subjective, d’un pays ou d’une région, grâce à la participation de ses habitants. Ceux-ci sont invités à cartographier leur pays à leur manière, politique, critique, culinaire, romantique, humoristique. L’implication personnelle est donc le point de départ d’un projet qui entend produire des images humaines, non conventionnelles.

Les 14 sites classés seront les relais de l’équipe éditoriale vers les citoyens. Durant quatre mois, ceux-ci seront invités, via des associations, des écoles et les réseaux des quatorze partenaires, à produire photographies, dessins, cartes, drapeaux et autres travaux à publier au fil des pages, en fonction de thèmes pertinents, offrant des points de vue alternatifs sur le patrimoine et l’histoire du Hainaut sous le prisme des sites classés à l’Unesco.

Le matériel produit dans le cadre de la publication fournira la matière de l’exposition qui se tiendra au Centre Wallonie-Bruxelles de Paris, assurant ainsi le rayonnement de la Province de Hainaut à travers son patrimoine et le regard décalé qu’elle porte sur une réalité multiple.

Cette invitation s’adresse aux directions et équipes des 14 patrimoines classés ainsi qu’à tous les relais potentiels du projet Subjective Atlas. Ceux-ci peuvent être des représentants d’écoles, d’académies, d’associations d’artistes, d’associations citoyennes ou des artistes, designers, graphistes, architectes, stylistes et autres créatifs individuels. Ils seront invités à contribuer à la réalisation de l’Atlas par de petites contributions personnelles.

Presentation Subjective Atlases

13 December, 2012
Grand Hornu

November 2012

09

End presentation Workshop Subjective Atlas of Fryslân
End presentation Workshop Subjective Atlas of Fryslân

November 2012

09

End presentation Workshop Subjective atlas of Fryslân

9th November, 2012
Academie for Popcultuur, Leeuwarden

October 2012

18

Workshop II, Subjective Atlas of Fryslân
Workshop II, Subjective Atlas of Fryslân

October 2012

18

‘het inventariseren en visueel in kaart brengen van dat wat mensen bindt en normaal gesproken onzichtbaar blijft’

Op uitnodiging van Keunstwurk zal er deze herfst gewerkt worden aan een Subjectieve Atlas van Fryslân. De publicatie, workshop en aanverwante activiteiten vormen een middel om onderzoek te doen naar de hedendaagse identiteit van Fryslân. Aan de deelnemers wordt gevraagd om hun omgeving vanuit persoonlijke betrokkenheid in kaart te brengen, om zo onverwachte perspectieven in beeld te krijgen. Door de verschillende – en soms tegenstrijdige – bijdragen zal de meervoudigheid en vooral de dynamiek van cultuur onderstreept worden, en geeft het inzicht in de complexe werkelijkheid. Op artistieke wijze, veelkleurig en indringend, zal dit project alternatieve, ontwapenende en dynamische beelden van Fryslân ontwikkelen, en wordt de kwaliteit van leven in kaart gebracht.

De atlas kan zo een rijk gekleurde bijdrage vormen voor een visuele dialoog over de rol en betekenis van de provincie en het landschap in het huidige tijdsbestek. Dat onderzoek levert een waardevolle bijdrage voor de toekomst.

In 2011 is al een aanzet gegeven voor een Subjectieve Atlas van Fryslân tijdens een workshopdag onder leiding van Annelys de Vet. Met veel enthousiasme werden de eerste kaarten, alternatieve vlaggen en inventarisaties gemaakt. Dat smaakte naar meer en daarom wordt er nu met een grotere groep gewerkt om de atlas echt te realiseren. Naast de selectie deelnemers, zullen ook studenten en docenten van de Academie voor Popcultuur meedoen aan het traject. Zij zullen zorgen voor de uiteindelijke uitvoering, vormgeving en opmaak, onder begeleiding van Annelys de Vet. De atlas zou dan zomer 2013 in de winkels kunnen liggen.

Het ontwikkelen van de bijdragen voor de Subjectieve Atlas van Fryslân gebeurt gedurende de maand oktober, en wordt onder meer begeleid door Annelys de Vet tijdens een aantal workshopdagen. De kick-off en eerste werkbijeenkomsten vinden plaats op 4 en 5 oktober. Deelnemers verzamelen dan op grond van persoonlijke fascinaties ‘collecties’ en brengen deze op passende wijze in kaart of maken deze inzichtelijk. Op 18 en 19 oktober wordt de tussenbalans opgemaakt en besproken. Op 9 november vindt de eindpresentatie plaats en is er een eerste proef van het boek gereed.

De Subjectieve Atlas wordt uitgegeven onder Creative Commons en zal daarnaast in zijn geheel online beschikbaar zijn. Zo kan de visuele dialoog over culturele identiteit zo breed mogelijk gevoerd worden. Het wordt een tweetalige uitgave, met alle teksten in Fries of Nederlands en daarnaast in het Engels. Het wordt dus een uitgave met internationale allure. Bij meer dan voldoende aanmeldingen zal vooraf worden geselecteerd. Daarbij wordt gelet op de aansluiting van het werk van de deelnemer bij de atlas, en de diversiteit qua samenstelling van de groep.

Workshop II, Subjective atlas of Fryslân

18–19 October 2012
Academie voor Popcultuur, Leeuwarden

October 2012

04

Workshop II,  Subjective Atlas of Fryslân
Workshop II, Subjective Atlas of Fryslân

October 2012

04

‘het inventariseren en visueel in kaart brengen van dat wat mensen bindt en normaal gesproken onzichtbaar blijft’

Op 4 oktober start het werktraject voor het maken van een Subjectieve Atlas van Fryslân. Vormgevers en ontwerpers, maar ook kunstenaars, fotografen, architecten en andere culturele professionals met visuele bagage en een creatieve blik op de eigen leefomgeving, worden uitgenodigd om zich voor deelname aan te melden.

Op uitnodiging van Keunstwurk zal er deze herfst gewerkt worden aan een Subjectieve Atlas van Fryslân. De publicatie, workshop en aanverwante activiteiten vormen een middel om onderzoek te doen naar de hedendaagse identiteit van Fryslân. Aan de deelnemers wordt gevraagd om hun omgeving vanuit persoonlijke betrokkenheid in kaart te brengen, om zo onverwachte perspectieven in beeld te krijgen. Door de verschillende – en soms tegenstrijdige – bijdragen zal de meervoudigheid en vooral de dynamiek van cultuur onderstreept worden, en geeft het inzicht in de complexe werkelijkheid. Op artistieke wijze, veelkleurig en indringend, zal dit project alternatieve, ontwapenende en dynamische beelden van Fryslân ontwikkelen, en wordt de kwaliteit van leven in kaart gebracht.

De atlas kan zo een rijk gekleurde bijdrage vormen voor een visuele dialoog over de rol en betekenis van de provincie en het landschap in het huidige tijdsbestek. Dat onderzoek levert een waardevolle bijdrage voor de toekomst.

In 2011 is al een aanzet gegeven voor een Subjectieve Atlas van Fryslân tijdens een workshopdag onder leiding van Annelys de Vet. Met veel enthousiasme werden de eerste kaarten, alternatieve vlaggen en inventarisaties gemaakt. Dat smaakte naar meer en daarom wordt er nu met een grotere groep gewerkt om de atlas echt te realiseren. Naast de selectie deelnemers, zullen ook studenten en docenten van de Academie voor Popcultuur meedoen aan het traject. Zij zullen zorgen voor de uiteindelijke uitvoering, vormgeving en opmaak, onder begeleiding van Annelys de Vet. De atlas zou dan zomer 2013 in de winkels kunnen liggen.

Het ontwikkelen van de bijdragen voor de Subjectieve Atlas van Fryslân gebeurt gedurende de maand oktober, en wordt onder meer begeleid door Annelys de Vet tijdens een aantal workshopdagen. De kick-off en eerste werkbijeenkomsten vinden plaats op 4 en 5 oktober. Deelnemers verzamelen dan op grond van persoonlijke fascinaties ‘collecties’ en brengen deze op passende wijze in kaart of maken deze inzichtelijk. Op 18 en 19 oktober wordt de tussenbalans opgemaakt en besproken. Op 9 november vindt de eindpresentatie plaats en is er een eerste proef van het boek gereed.

De Subjectieve Atlas wordt uitgegeven onder Creative Commons en zal daarnaast in zijn geheel online beschikbaar zijn. Zo kan de visuele dialoog over culturele identiteit zo breed mogelijk gevoerd worden. Het wordt een tweetalige uitgave, met alle teksten in Fries of Nederlands en daarnaast in het Engels. Het wordt dus een uitgave met internationale allure. Bij meer dan voldoende aanmeldingen zal vooraf worden geselecteerd. Daarbij wordt gelet op de aansluiting van het werk van de deelnemer bij de atlas, en de diversiteit qua samenstelling van de groep.

Workshop II,  Subjective Atlas of Fryslân

4–5 October 2012
Academie voor Popcultuur, Leeuwarden

September 2012

13

Small Stories - bigger picture
Small Stories - bigger picture

September 2012

13

“We’re all part of a visual culture, a society that increasingly communicates with images. Various platforms are within everybody’s reach and the amount of images available via the Internet is vast. A combination of portable hardware and online software enables everyone, private and public, professional and amateur to share thoughts and adventures at any time and place.

Although we learn how to use language at school, visual literacy is not a common capability. The enormous quantity of visual stimuli in our environment makes it increasingly difficult to pinpoint the message of an image or to see it in its proper perspective. Contemporary tactics are necessary to clarify complex information in a way that people can understand, remember and interpret.

Designers are developing a way of transferring knowledge that has been used since prehistoric times: story telling. By blending other disciplines as photography, film, animation and graphic design new image forms emerge that visualize events, information and opinions.

The exhibition shows how image-makers create and share visual stories from various perspectives. Nowadays an image-maker can act as a poet, journalist, scientist and agitator. Their compact visual stories provide us with a wide scope of the world we live ”

 

Small Stories Bigger Picture
MOTI (Museum for the Image), Breda
13 sept – 16 dec 2012

 

 

 

 

June 2012

08

Nieuwe Oogst
Nieuwe Oogst

June 2012

08

Presentation of series Subjective Atlases as part of exhibition 'De Nieuwe Oogst'

 

De Nieuwe Oogst
8 june – 19 august 2012
Design Vlaanderen, Brussel

 

May 2012

31

Launch of Subjective Atlas of Mexico
Launch of Subjective Atlas of Mexico

May 2012

31

Launch of Subjective Atlas of Mexico

31 May 2012
Casa Vecina, Mexico City

January 2012

15

Launches of the Subjective Atlas of Mexico and Factory Living
Launches of the Subjective Atlas of Mexico and Factory Living

January 2012

15

On the occasion of the launch of the 'Subjective Atlas of Mexico' a special afternoon is organized at Printroom in Rotterdam. There will be presentations by Annelys de Vet (designer, initiator and editor Subjective Atlases), Moniek Driesse (initiator and co-designer 'Subjective Atlas of Mexico'), Diego Gutierrez (El Despacho, guidance video-masterclass MX), Petra Valdimarsóttir (Factory Living) and Karin de Jong (PrintROOM). Next to some Mexican snacks and music.

Sunday 15th January 2012,
2—5 pm @ PrintRoom, Schietbaanstraat 17, Rotterdam

Subjective Atlas of Mexico
With presentations by Moniek Driesse, Diego Gutierrez and Annelys de Vet  (2.30 pm)

— PrintROOM presentation on CUARTA EDICIÓN
Contemporary Publications Forum in Mexico City, with the books PrintROOM selected for you at the fair (2.00 pm)

— NEWSPAPER / FACTORY LIVING
and other work by Petra Valdimarsdóttir (3.30 pm)

November 2011

06

Exhibition at Európa Pont
Exhibition at Európa Pont

November 2011

06

Európa Pont 1024 Budapest, Lövőház utca 35. (a Millenáris Parkban)
Megtekinthető: 2011. november 6 – 30. 10.00-18.00
Megnyitó: 2011. november 6. 15.00

Partnerek: Kitchen Budapest, HVG Könyvek, Annelys de Vet
Támogatók: Mondriaan Foundation, Holland Királyság Nagykövetsége
Kiállításterv: Bujdosó Attila, Steiner Balázs Miklós
Kurátor: Bujdosó Attila

Exhibition Subjective atlas of Hungary at Európa Pont
2011. november 6 – 30. 10.00-18.00